27 december 2018

Julspel

Det årliga blogginlägget. Ungefär som i gamla tider med julbadet. Får se det som att det här renar själen. Mitt katharsis.

Foto: Johan Carlén / Folkspel
Noterade i sociala medier att det verkade finnas upprördhet kring TV4:as Bingolottos uppesittarkväll da'n före da'n. Gick in på en tråd och tyckte mig omgående förstå vad det handlade om. Humor eller anti-humor. Tog mig därför tid att se det mesta av uppesittarkvällen där bland andra Henrik SchyffertPer Andersson, Helena af Sandeberg, David Hellenius, Kalle Moreus och Andreas Weise deltog och med Rickard Olsson som programledare.

Henrik Schyffert, David Hellenius och Andreas Weise spelade
de tre vise männen i sketchen.
Foto: TV4
Jag varken sett på Bingolotto eller någon uppesittarkväll tidigare, men gjorde det för att det hade blivit lite rabalder om en julsketch. Tyckte faktiskt till min förvåning att det var rätt underhållande. Och i synnerhet den omtalade julsketchen var klockren i perspektiv av vad det var. Panelen fick uppdraget som en överraskning och de hade 1-2 timmar på sig att skriva ihop och utföra en sketch om Jesu födelse.

Visst var sketchen rätt så burlesk och sekulär, men det fanns gott om humor och snillrika tilltag i den. Det anser jag åtminstone. Tycker heller inte att TV4 har något som helst att be om ursäkt för. Tog mig därför ytterligare tid att skriva detta lilla brev till TV4:s tittarservice:
Hej, 
Jag har noterat att ni fick en del negativa reaktioner på den improviserade julsketchen under Bingolottos uppesittarkväll.
Jag skulle därför vilja ta tillfället i akt och förmedla lite positiv kritik. Tycker inte att ni har det minsta att be om ursäkt för. Vi lever i ett sekulärt samhälle och det är stort. Var och en ska naturligtvis vara fri att tro på vad hen vill, men när religiösa vyer ska komma och göra anspråk på tillvaron och diktera dess villkor så befinner vi oss mest bara på ett sluttande plan.
En annan poäng är att humor är värdefullt. Vad det är inryms i ett stort spektrum, men att inte kunna relatera till även sådan humor en själv inte anser vara rolig och ändå i åtminstone ett metaperspektiv kunna visa förståelse för att andra kan tycka att det är roligt, ja, det är bara svagt och småsint. Visar faktiskt mest på en rätt så sorglig tendens i vårt samhälle.
Torrisarna kan gå och ta sig ett isvaksbad. Det är min åsikt.
Så, kort sagt, en i stort underhållande uppesittarkväll och roligt tilltag med en överraskning åt deltagarna i form av att på kort varsel knåpa ihop och framföra ett julspel. Riktigt bra. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar