16 december 2022

Musik-julkalender

Jag har skrivit låtar nästan hela mitt liv och något som jag tyckt har varit lite kul är att ta kända och traditionella sånger och skriva om texterna. Musiken är oftast intressant och ibland rent fantastisk. Samtidigt har den ofta väldigt sugiga texter. Se t ex på allt kristligt junk eller sovjetiska nationalsången.

Några år efter milleniumskiftet skrev jag om några julsånger för politisk gatuteater om konsumtionssamhället med titeln "Köp dig lycklig med Djävulstomten". Den uppfördes flera gånger med Grön Ungdom (GU) 2004 och 2005 samt Gröna partiet (G) 2011.

Tog upp musiken igen nu i oktober efter drygt ett år av tystnad och började även göra låtar igen. Så föreslog en nära vän till mig strax efter mitten av november att jag borde göra en julkalender. Vilken fantastisk idé!

Jag hade alltså 7 st låtar på lager sedan tidigare, men nu även något slags uppdämt kreativt behov i hasorna. Det blev till att skriva ihop 18 texter (och några till) på 1,5 vecka. Sedan har jag förstås petat lite i dem vad det lider, men det mesta av materialet var ändå klart åtminstone innan första luckan skulle släppas, vilket kändes bra. Den första luckan var för övrigt 1:a advent 27 november i år, vilken jag kallar för lucka 0. Redan där blir julkalendern lite okonventionell, men det stannar inte där.

Hade redan några låtar upplagda på soundcloud, men en annan god vän tipsade om bandcamp. Kikade på det och insåg snabbt att det var en given uppgradering av kvalitet. I stort sett inget händer på den förra, medan det finns långt bättre möjligheter på den senare att kategorisera musiken, koppla till bildspråk, uppdatera befintliga versioner, skapa album m m.

Idén om upplägget av kalendern formade sig snabbt till tre delar. Det viktigaste är förstås musiken, d v s det som ligger uppe på bandcamp. Tänkte att det även vore kul med videos och valde tiktok (@trulpenssluga) för det formatet. Sedan ville jag även få in luckorna som bilder och där fick instagram (@trulpens_sluga) stå till tjänst. En vän tyckte att jag skulle lägga upp videos med luckorna, vilket är en bra idé, så det blir även smakprov (max 1 min) där.

Så var det bara att börja ge sig på att spela in och rådda med allt sådant praktiskt. Eftersom jag bedriver projektet med 0 i budget så får jag nöja mig med att spela in on the fly med telefonen. Det blir knepigare att balansera instrument mot sång, men ljudkvaliteten blir faktiskt förvånansvärt bra. Däremot känner jag inte att det håller tillräckligt hög produktionsteknisk klass, varmed jag har valt att inte ta något betalt för att lyssna till kalendern.

Ambitionen är emellertid att framgent göra nya inspelningar av alla låtar och sånger i studio och släppa julkalendern som album, både fysiskt och via streamingtjänster. Jag får se vart det landar.

Något av det jag söker allra mest är dock medmusikanter. Såväl tanke som musik växer i möten. Säg gärna hej om du är intresserad eller känner någon som kan vara det. Det är varmt välkommet!

Radar nu upp bilderna på de hittills öppnade luckorna. Kan tillägga att jag verkligen inte är någon expert på bildbearbetning, men tycker att det är kul och jag är väldigt nöjd med vad jag klämt fram nedan. Jag använder oftast bilder som är gratis och inte kräver rättigheter och i annat fall enbart mina egna foton.

Bild lucka 0: Magnus Emanuel

Bild lucka 5: Djurfabriken/Djurrättsalliansen

Bild lucka 8: Jennie Carlsten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar