5 januari 2013

SD:s kommunikationsplan 2014

Minns järnrören
Hittade via twitter Sverigedemokraternas kommunikationsplan för 2014, vars syfte och mål uttrycks framför allt vara partiets tillväxt. Bara tesen att växa som självändamål talar för sig självt och visar hur tom och ihålig den politiska drivkraften egentligen är. Nå, det är ju trots allt högerpopulister vi talar om, så populism är ju ett naturligt viktigt verktyg att tillgå.

Här är ett centralt citat som återkommer vid två tillfällen i texten. Syftet är att fånga SD:s grundvärderingar genom:
Sverigedemokraterna är vinnare. Vi är förtroendeingivande och ansvarsfulla och vårt engagemang är byggt på omtanke, gemenskap och kärlek. Vi står för trygghet, rättvisa och likabehandling i samhället och vi tror på oss själva och vårt land och vi ser positivt på framtiden. Som individer är vi som folk är mest – vanliga människor kort och gott.
Det låter ju förstås väldigt fint, käckt och vackert, men också som att det är fullt i klass med vad ledartrion Schlingmann, Borg och Reinfeldt lyckades med genom att stöpa om det partiet (eller snarare dess fernissa) till "nya" Moderaterna. Se gärna Magnus Lintons blogg Moderat metamorfos.

I synnerhet reagerar jag på orden "vårt engagemang är byggt på omtanke, gemenskap och kärlek" samt "vi står för trygghet, rättvisa och likabehandling i samhället". Med tanke på vad SD helt uppenbart står för egentligen, nämligen i klarspråk rasism och fascism, och hur företrädare efter företrädare trampar i klaveret och blottar verkliga SD-åsikter i öppen dager, så kan jag inte annat än tillstå att det var något av de tyngsta hycklande flosklerna jag läst på väldigt länge.

En mer rimlig avslutning av passagen hade istället varit "som individer är vi som folk är mest - idioter", förutom att jag personligen inte anser att folk generellt sett är idioter. Ouops, nu gjorde jag visst kardinalmisstaget enligt kommunikationsplanen att använda humor i form av ironi och sarkasm. Nå, jag antar att det får ni ta.

3 kommentarer:

  1. Som vanligt noll sakargument och istället smutskastning.

    Sossarna "står helt uppenbart" för kvinnosynen "knulla för fan" vilket uttrycktes av en riksdagsman som senare fick representera S i kulturutskottet.

    Och MP "sanna natur" är väl pedofili, eftersom en MP:are sysslade med sånt.

    Bara för att visa på vilken nivå din argumentation ligger. Men den (och nidbilden) håller väl de redan frälsta på gott humör.

    En diskussion om sakpolitik vore bra mycket intressantare.

    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  2. Noll sakargument? Det tycker jag inte. Jag visar på något av vad SD skriver i sin kommunikationsplan och kommenterar det. Jag är heller inte ute efter att göra någon slätstruken "professionell" analys, utan utgår från vad jag anser om partiet utifrån den information jag har på handen. Vilket jag också delvis redovisar i inlägget.

    Sakligt sett så handlar politik mycket om kommunikation och när kommunikationsplanen går in för att förmedla direkta lögner och floskler så tycker jag att det är på sin plats att reagera. Jag menar på inget vis att SD är unika i det här avseendet. Vilket jag också påvisar.

    Vari består din kritik? Att det är just SD jag går på?

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag kan inte låta bli att förundra mig över din uppenbara brist på självinsikt och gott omdömme. Varför?
    Du ondgör dig över SD:s kommunikationsplan och kallar dem för rasister och facister, vilket i och för sig är bra men i ditt inlägg om vargjakt använder du dig av samma metod och retorikk som SD och andra rasitiska organisationer så framgångsrikt använder för att få ex. Invandrare i dålig dager.
    Samer i allmämhet och renägande samer i synnerhet är alla potentiella tjuvjägare. Är detta sant eller är det ett tyckande från din sida? Såvitt jag känner till är inte den samiska befolkningen mer benägen än den svenska att tjuvjaga. Rasister använder liknande argument gentemot romer och judar.
    Vidare vill jag återkoppla till min kommentar till ditt inlägg om valet mellan rennäring och vargar.
    Det är ett historisk faktum att rennäring och varg inte kan samexistera men det betyder ju inte att samerna inte kan acceptera varg utanför renskötselområdet. Eftersom Sveriges urbefolkning, samerna, inte frivillig kommer att upphöra med sin traditionella näring ligger det implecit att du förespråkar statliga tvångshandlingar för att rennäringen skall upphöra. Många är de stater och regimer som mer eller mindre framgångsrikt försökt att få en enhetlig befolkning i sin stat genom att få urbefolkningar att överge sin etnicitet och sina traditionella näringar. Statliga tvångshandlingar har i ett historisk perspektiv varit omskolningsläger, interneringsläger, tvångsomhändertagande av barn för utplacering i ”riktiga” hem. Min fråga till dig är således hur du har tänkt dig att detta ska gå till?
    Du skriver visserligen på din egen blogg men återkopplar många av dina inlägg till Miljöpartiets politikk vilket gör att MP och du anser att samer som folkgrupp är av födseln tjuvjägare och hyser ett speciellt hat mot vargar som de därför vill mörda och utrota. Dessutom menar MP och du att staten med tvångshandlingar skall tvinga samerna att upphöra med renskötseln och att samerna som urfolk med tvång ska lämna sin etniska tillhörighet för att uppgå i herrefolket, bli svenskar.

    SvaraRadera