27 december 2018

Bomber och granater

Det börjar närma sig nyår och därmed även vissa diskutabla verksamheter på himlavalvet.

Jag har i dagarna delat tre positiva artiklar om saken i etern. Dels en om att svenskarna vill ha hårdare tag mot fyrverkerier, dels en om ersättning av fyrverkerier med lasershow för djurens skull och dels en om att raketer kommer att förbjudas 2019. Tycker att det även kan förlänas ett blogginlägg.

Fyrverkerier innehåller som fråga faktiskt ett antal dimensioner.

Foto: Jessica Gow / TT
Jag kan ju börja med det som är bra med fyrverkerier och smällare. Det är lite fint på ett hörn med färgskimmer på himlen och häftigt med bombastiska explosioner. Och så är det säkert bra för den ekonomiska tillväxten också (jag anser inte det vara något bra, men den allmänna värderingen gör det gällande).

Det var de bra grejerna.

Då var det dags för andra sidan av saken, som är lite mer biff.

Till att börja med vill jag mena att fyrverkerier i sak är helt onödigt. Därefter kan jag konstatera att fyrverkerier är miljöskadliga och orsakar rätt kraftigt och ihållande buller. Vi vet att båda dessa aspekter är skadliga för hälsan.

Av explosionerna följer att det är en tydlig krigsanalogi. Låter som en veritabel krigszon, t ex USA:s belägring av Beirut under Irakkriget, vilket måste vara oerhört obehagligt för särskilt dem som upplevt sådant på riktigt. Explosionerna skrämmer även skiten ur djur av allehanda slag, inklusive de krigsdrabbade människorna och små barn (ja, människor är också djur, för den som tvivlar). Fyrverkeripjäser och smällare innebär även en påtaglig skaderisk med ibland dödsfall och med säkerhet tiotals allvarliga lemlästningar varje år.

Det är möjligt att jag har glömt ett och annat argument, men vid ett rationellt vägande av för- och nackdelar skulle jag säga att svaret på fyrverkeriernas (och även smällarnas) varande eller icke-varande torde vara mer än självklar.

Sedan får alla egotrippade traditionalister oja och löjla sig bäst de vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar