9 maj 2011

Earthship Biotecture

Jordskepp eller rymdskepp?
Idag på förmiddagen så var jag på ett mycket intressant och inspirerande seminarium i en av riksdagens lokaler. Rubriken var "Konsten att leva 100 % självförsörjande" och det handlade om verkligt hållbara hus i form av så kallade jordskepp. Michael Reynolds från New Mexico i USA hade bjudits hit att berätta om sina erfarenheter sedan 40 år. Konceptet kallar hen också biotektur som ett begrepp för hållbar arkitektur.

Så vackert!
Arrangörer var den ideella organisationen Earthship Biotecture Sweden (EBS) i samarbete med Earthship Biotecture i USA, Miljöpartiet (med riksdagsledamöterna Valter Mutt och Yvonne Ruwaida som ansvariga från den gröna riksdagsgruppen), ABF och Sustainable Leadership Laboratory.


Jag kom i kontakt med konceptet redan 2002, men inga av samtalen med vänner och bekanta ledde den gången till något djupare, konkret samarbete för att sjösätta idéerna. Det har sedan dess funnits i bakhuvudet och skvalpat till och från. Fint att se att det rör på sig och att de här personerna i EBS verkligen har kommit en bit på vägen till förverkligande av något som jag tror är fantastiskt bra, logiskt och rationellt, ja, rentav genialiskt.

Sugen på att bygga ett jordskepp i bästa hobbitstil
Tänker se om jag kan engagera mig i detta och börjar med att kolla in just EBS. De planerar att tillsammans med Michael Reynolds börja bygga ett jordskepp ute vid Hellasgården i augusti i år. Bara några kilometer från där jag bor. Om jag känner mig välkommen och hittar en plats för engagemanget i organisationen, så lovar jag att berätta mer framöver om hur det går att slänga upp ett jordskepp.

I Söderhamn har också Växhuset ett jordskeppsbygge på gång. Sveriges första påbörjade vad jag vet. Det är dock inte färdigt ännu. Ralf Palmers talade bland annat om det när jag var på besök kanske 2003.


3 kommentarer:

  1. Var ligger Hellasgården?
    Vet du var man kan få mer information om bygget?
    Jag vill ju gärna vara volontär.

    SvaraRadera
  2. www.earthshipsweden.com

    SvaraRadera