16 december 2011

Till Lars-Åke Norling, VD för Telenor

Här är ett brev till Telenor med anledning av att de avskedat två anställda för att de anmälde missförhållanden på sin arbetsplats. Brevet har jag efter min vän Johan B Löfquist och jag har skrivit om texten lite.

Min uppmaning är att sprida brevet till så många som möjligt. Se till att folk skickar in en kopia i sitt eget namn. Låt gärna Telenor veta att vi är beredda att försvara arbetsrätten genom att rösta med plånboken, men företagen måste också få veta varför de förlorar kunder. Konsumentsolidaritet kanske vi kan kalla det.

Vill du skicka brevet eller någon variant av det till Telenor, så går det bra via konsument@telenor.com eller den här länken.
Hej Lars-Åke,

Jag skriver det här brevet till dig eftersom du är VD och koncernchef för Telenor Sverige.

Jag är kund hos det företag som du är ytterst ansvarig för. Nu har jag tagit del av information som tyder på att Telenor behandlar sina anställda på ett ovärdigt sätt. Jag länkar här till min källa, LO-tidningen: http://lotidningen.se/2011/12/02/telenor-sparkar-personal-som-anmalde-hot/

Med anledning av den artikeln undrar jag hur det står till med er policy vad det gäller era anställda?

Jag vet mycket väl att artikeln publiceras i en tidning som drivs av er motpart i denna tvist. Som partsinlaga går det inte att ta som den enda sanningen och det är därför jag skriver för att höra den andra partens syn på saken. Jag tycker att det vore illa om ett företag som jag stödjer genom att vara kund hos behandlar sina anställda illa. Det kunde ju röra sig om något av mina barn eller någon vän. Har ni inte gjort fel så behöver ni inte bekymra er om min kundstatus.

Jag anser däremot att det är min skyldighet att meddela dig som ytterst ansvarig för Telenor att om det skulle visa sig att Telenor har behandlat dessa två f.d. anställda i linje med vad de beskriver i artikeln och att de avskedats på osakliga grunder, så kommer jag att säga upp mina förehavanden hos er för att istället anlita någon av era konkurrenter.

Jag kommer i så fall också via Facebook och Twitter och bloggar, insändarsidor och andra tillgängliga medier att berätta om mitt ställningstagande för alla och envar som vill lyssna. Ta det gärna som ett hot, för det är vad det är. Hur stort det hotet är blir upp till er att avgöra.

Det här är en viktig fråga för mig. Jag vill verkligen inte att våra barn ska växa upp i ett samhälle där de behöver vara rädda att bli bestraffade för att de vågar stå upp för något som de anser vara rätt och riktigt.

Det kan vara bra att veta att jag inte är omöjlig eller oförsonlig. Om ni vet med er att ni gjort fel i det här fallet och genast tar ert fulla ansvar genom att kompensera de avskedade med ekonomisk ersättning, en ursäkt samt erbjudande om att få tillbaka jobbet samt ser till att genast utbilda ansvariga chefer i arbetsgivaransvar, etik och moral, så kan jag mycket väl fortsätta vara kund hos Telenor. Då visar ni nämligen att viljan är god och att ni är seriösa med att försöka bli en bättre arbetsgivare.

Vänligen,
Joakim Pihlstrand-Trulp
LO-tidningen Aftonbladet

2 kommentarer:

  1. Fick du nått svar på brevet? /D

    Tycker inte man får tillbaka så mycket när man pratar med företag å ju större dom är desto sämre svar får man.

    Ofta blir man bara förbannad när man väl får ett svar. vet jag maila ett företag som tillverkar kryddor en gång när ja blev irriterad på deras nya lock. Dom hade bytt till snäpplock som kryddorna fastna i å så gick dom inte att stänga.

    Förklarade klart och tydligt problemet att deras nya lock inte gick stänga. och att dom kommer att förlora kunder på just det.

    Och vad får man som svar? Hej! Vi har lock på våra kryddor för att bevara fräschheten. MVH....

    SvaraRadera
  2. Nej, inget svar. Snart har det gått ett år. Obekväma kunder räknas nog inte. :-)

    SvaraRadera