12 september 2011

Skateboardmanöver i Danmark

Jag ramlade över den här valaffischkampanjen från ALIS Skateboard Company i Danmark via bloggen opinionsbildning.se när jag sökte efter information om valteknisk samverkan. Den är nog det bästa jag sett när det gäller valaffischer.


Kampanjen rimmar av ett sammanträffande även väl med min insändare i lokalpressen i somras (Mitt i Söderort, 26 juli) om ett menlöst sabotage av en skateboardramp under byggnation i närområdet där jag bor:

Rampen saboterades - vad är folk rädda för?

Läste att en skateboardanläggning har vandaliserats. Den håller på att byggas på Nytorpsgärde.

Vi är nog många som ställer oss frågan hur de som gjorde detta är funtade? Min fråga handlar inte om särintresse eftersom jag inte själv åker skateboard. Som idrotts- och kulturyttring bör det emellertid vara minst lika välkommet som innebandy eller fotboll.

Gällande skadegörelse så har jag förståelse för och sympatiserar med de aktivister som på icke-våldslig väg delvis nedmonterade Gimranäs kläckerier utanför Herrljunga. Det handlade om etiska motiv och civil olydnad. De var helt öppna med vad de gjorde och beredda att ta sitt straff. Det främsta syftet var att väcka diskussion och perspektiv.

Sabotaget av skateboardramperna är bara plumpt och menlöst. Det har utförts av uppenbart fega människor som gissningsvis tycker att alla ska tycka som dem. Jag undrar vad de är rädda för? Är det att ungdomar ska åka skateboard och lyssna på hip-hop och ska-musik istället för att marschera i raka led på Karl XII:s dödsdag? Eller räds de att ungdomarna inte längre ska gå sysslolösa och knäcka folkbärs i parken? Eller var det några förvirrade stackare som ville nyttja just den plätten till lite fengshui-inspirerad odling?

Det är svårt att veta exakt. Vad skälet än var så får vi nog nöja oss med att spekulera. Polisen lär inte prioritera en utredning.

Det vi kan veta är att någon har begått brottslig dumhet och motverkat en konstruktiv utveckling till en mer sympatisk omvärld. Jag får gratulera å allas våra vägnar till kandidaturen för loserpriset 2011.

Joakim Pihlstrand-Trulp
talesperson Gröna partiet

2 kommentarer:

  1. He he he. Kul klipp. :-)
    Valteknisk samvekan:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Valteknisk_samverkan
    http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/

    SvaraRadera
  2. Tack för länkarna. Hittade de också när jag letade.

    Ett problem för GP med Valsamverkanspartiet är en rättviseaspekt, eftersom Gröna partiet kommer att bli helt marginaliserat enligt de uppsatta reglerna. GP har ju inte ställt upp till val tidigare och kommer att hamna på baksidan av en valsedel. Fast det kanske är rättvist?

    I övrigt är det klart intressant.

    SvaraRadera