4 december 2012

Alternativa Borgskalan

Den alternativa Borgskalan - ett mätinstrument för svensk politik samt global nyliberal ideologi.
Borgskalan är en självvärderingsskala konstruerad av Gunnar Borg som mäter upplevd fysisk ansträngning. Borgskalan går från 6 till 20 där 6 innebär minimalt ansträngande och 20 maximalt ansträngande. Skattningen är subjektiv och individuell men bör överensstämma med pulsen, där 6 motsvarar vilopulsen 60 och 20 motsvarar maxpulsen 200.

Den alternativa Borgskalan är en självvärderingsskala inspirerad av Anders Borg som mäter dina konsumtionsmönsters påverkan på planeten samt hur väl du överensstämmer med Anders Borgs idealmedborgare. Skattningen är subjektiv och individuell men bör överensstämma med din livsstils påfrestning på planeten samt i hur stor grad du är Anders Borgs idealmedborgare.
Konstruerad av Erik Edquist
Vill med tanke på ämnet passa på att länka till Expressens ledarredaktion som den 27 november gör konststycket att våga väcka viktiga perspektiv som går stick i stäv med kortsiktiga kapitalintressen. De säger i sin ledare med rubriken "Med Borg mot klimatkraschen" bland annat att
Vi svenskar lever med andra ord ohållbart. Amerikaner använder visserligen ännu mer resurser - men "ohållbart" går faktiskt inte att komparera. Antingen lever man hållbart eller så gör man det inte.
Ridå.


6 kommentarer:

  1. Jag läste också - förtjust och mycket överraskad - ledaren i Expressen. Från de mest oväntade håll . . .

    Jag säger som maktmästare Gorm i Trolltider: ”Det stundar allvarstider i Trollskogen. Nu behövs alla krafter i skogen, häxan Mara i norr och fén Dorabella i söder."

    Just så! Nu måste vi samarbeta om vi ska kunna överlista Bergatrollet! :-)

    /anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en fin metaforisk analogi. Väljer att tolka Bergatrollet inte som Borg, Reinfeldt, Björklund eller ens Alliansen, utan som tillväxtekonomin. Nu faller vi. Hold your horses.

      Radera
  2. Tolkningen är fri, men jag drar i samma riktning som du. Bergatrollet är: Girigt - Glupskt - Globalt - och Galet! Går ofta under det underliga smek(ök?)namnet "Marknaden".

    /anita

    SvaraRadera
  3. Hejsan, det är jag som gjort den alternativa Borgskalan. Jag har nu modererat din kommentar så den är nu uppe på sidan. Jag måste säga att jag är imponerad av ditt resultat. Jag når ej ner till sådana nivåer utan ligger nog på ca 10. Och ja, jag visste vem du var så jag antar att du får vara kvar på sidan "kändisar".

    MVH/ Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack, Erik!

      Som vanligt med självbedömning, så ökar ju den subjektiva tolkningen markant. Någon annan skulle kanske sätta in mig på en annan nivå, men jag upplever åtminstone att jag lever synnerligen konsumtionsminimalistiskt när det gäller i stort sett allt jag tar mig för.

      Jag står ändå en bit från någon slags svältnivå, men samtidigt så är ju knappast svält hållbart. Tvärtom, med tanke på den negativa miljöpåverkan desperation för att överleva ofta kan leda till.

      Radera
    2. Dessutom tror jag nog att jag snarare klassas som C-kändis... ;-)

      Radera