5 november 2014

Peace, love and bananas

Det här med bananer. Vad ska jag säga? Bananer är gott. Visserligen en tes kanske inte alla håller med om, men så tycker jag i varje fall. Och mitt ex älskar bananer. Känns som hen kunde äta hur många som helst.

Många var de gånger då jag inte fick mitt bananliga lystmäte tillgodosett på grund av en brist i relationer av tillgång och efterfrågan. Det åtgärdades delvis av dumpstringen.

Hur som helst är den här skalan nedan rätt intressant. Låt oss kalla den för bananskalan. De flesta av dem (1-4) skulle jag förvisso endast kalla för bananer om det inkluderas ett relevant prefix. Exempelvis prebananer. Ett förstadium.


För min del älskar jag nr 7! Den bananen är optimal. Nr 6 går an och är faktiskt rätt ok, men 7 är helt enkelt ett kulinariskt paradis. En explosion av intryck. Älskar det.

Särskilt om bananen har odlats på schysst viss enligt Fair Trade eller KRAV. Faktum är att de bananerna borde heta "bananer" och de konventionellt odlade bananerna borde heta "giftbananer". Det vore ärligt och rakt.

Smaken är emellertid olika. Jag har via säkra källor fått veta att det finns de som, hör och häpna, snarare gillar bananer som befinner sig i förstadieintervallet 2-5. Här behöver jag någon slags rimlig förklaringsmodell att luta mig mot, för jag förstår inte. Mina analyser och rationaliseringar famlar i mörkret.

För det första går ju nr 1-3 inte ens att skala. Du drar i en tåt och halva skalet sitter kvar. I synnerhet den inre delen av skalet. Det blir helt enkelt mycket pill för ingenting, för att travestera Shakespear.

Men viktigare är ändå - och jag undrar verkligen - uppstår det inte en äcklig beläggning på tänderna hos de människorna? En obehaglig strävhet? Och är det inte ett problem att prebananerna smakar typ bark?

På skalan saknar jag dessutom det övre intervallet av 8-10. Alltid bra med någon slags jämviktsfördelning. Här till vänster skulle jag säga är ett exempel på nr 9. Den har den bekväma karaktären av att vara marmelad utan att du behöver anstränga dig. Där börjar jag dock känna att det närmar sig det osmakliga. Nr 8 är däremot helt ok.

Sedan vill jag avsluta med världens bästa musikvideo om bananer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar