25 december 2010

Sanningen i vitögat

När jag letade efter citat, så kom jag in på den här artikeln i den nationalistiska nättidningen Realisten med koppling till Svenskarnas parti. Det jag läste där gör mig mörkrädd. Kanske inte så mycket för den pinsamt journalistiskt undermåliga och uppenbart propagandistiska artikelns skull. Då var det värre med kommentarerna. De visar vad det är för slags människor som utgör nationalistiska och rasistiska strömningar i Sverige idag, dit självfallet Sverigedemokraterna räknas in.

Det är lika bra att se sanningen i vitögat. Eller snarare vitmaktsögat. Citatet nedan visar att det bevisligen finns de som verkligen tänker så här. Eller rättare sagt inte tänker alls. Idag. På 2000-talet. Snart ett sekel efter andra världskrigets fascistiska koncentrationsläger.

Att folk inte är förmögna att lära sig av historien är beklämmande. Det bästa vi kan göra är att se det och reagera.


Nils Svensson skriver (2009-12-20 kl 15:58):

Angående tv programmet där Fridolin visade att vi svenskar bedrev slavhandel med svarta så kände jag ej till att så skett. Det är dock viktigt att förstå att slavhandeln är det bästa som inträffat i de svartas historia. De svarta som idag lever i vår värld istället för i sina ursprungsländer har det klart bättre än de skulle ha haft det om slaveriet ej skulle ha existerat. Även för de svarta i Afrika är situationen idag troligtvis bättre än om vi vita aldrig hade exploaterat dem.

Det enda Fridolins program visade var med andra ord att även vi svenskar har varit med och främjat den svarta rasens utveckling. [mina kurs.]

Kommentar: Vilka genomsjuka perspektiv på historien och på det enorma förtryck slavhandel inneburit! Jag är nästan mållös...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar