18 december 2010

Krama tillväxten och va' gla'

Ilija Batljan (S)
Ilija Batljan (S) har anklagat Miljöpartiet för att sakna verklighetskontakt i och med den gröna kritiken av tillväxt. Ilija är nämligen stolt tillväxtkramare. Bland annat så låter hen gärna andra, exempelvis PR-byrån Prime på uppdrag av Svenskt Näringsliv, författa hens debattartiklar, bara de handlar om tillväxt eller någon annan av de materialistiska och ekonomistiska kärnfrågorna. Den här artikeln tar i varje fall upp det fenomenet.

Ilija påpekar att "Det slutliga utkastet har jag personligen satt touch på. Det gör jag med alla mina artiklar." Jag tror att jag förstår vad hen menar med personlig touch. Signatur, kallas det visst. Utöver det så är det mest bara pinsamt att hen springer propagandamaskineriets ärenden så beredvilligt utan att blinka. Självkritik?

Framtiden efter kraschen?
Det är förresten inte alla socialdemokrater som hurrar med i tillväxtpartyt, jag känner flera stycken, men samtidigt så får nog Socialdemokraterna lov att sägas vara ett betonghäcksanpassat, blint tillväxtbefrämjande parti. Det är väl sålunda inte så fel ute för Ilija att vilja vara borgerlig. Det ligger ju för övrigt i tidsandan, och populism är hårdvaluta i högdjurspolitiken.

Här måste jag nog ändå tillåta mig att oja mig lite. Voj, voj. Ilija, Ilija. Med tanke på hur lätt det är att rent logiskt förstå att obegränsad tillväxt inte är möjligt i en värld med begränsade resurser, så vill jag nog bolla tillbaka det om verklighetsförankring till Ilija själv.

I artikeln menar hen också nästan beskäftigt att "jag har inte upplevt att det är Svenskt näringsliv som har skrivit artiklar till mig, men har de gjort det är det för min del jättebra, för jag tycker att tillväxt är väldigt viktigt". Förutom att hen tydligt visar att hen patetiskt nog gör sitt bästa för att inte skämmas, så iakttar jag att Ilija tydligen inte har haft förmånen att reflektera över sambandet att utan en miljö att leva i så blir det hurtekämpigt att försöka tillgodose kraven på "jobb och tillväxt och infrastruktur" samt "väljare"...

2 kommentarer:

  1. Hur är det möjligt att glömma bort om man skrivit en artikel eller ej?! Är det inte lite märkligt att överhuvudtaget vara osäker på denna punkt? Om man inte har tid att skriva debattartiklar själv så kanske man inte skall stå som skribent, eller?

    SvaraRadera
  2. Ja, kan så tyckas. Men lite gratis tillväxtpropaganda kan ju aldrig vara fel? Åtminstone inte enligt Ilija "smygmoderat" Batljan. ;-)

    SvaraRadera