4 april 2011

Fler glidare

Kom genom en länk på Facebook till ett inlägg på Aftonbladets ledarblogg med titeln Hela regeringskansliet ska kampanja för M. Det publicerades 1 april och jag är inte helt klar över om det är ett aprilskämt eller ej.

Via det inlägget så kom jag vidare till en kort text av Björn Fridén, publicerad idag på samma sida med rubriken Jag ger upp. Jag ger upp. Det hänger ihop med i synnerhet mitt föregående blogginlägg och visar ytterligare på det generella fenomen som korruptionsträsket manifesterar sig i inom politiken och företagsvärlden.
Jag ger upp. Jag ger upp

Explosion på oljeriggen Deepwater Horizon 21 april 2010
Olyckan dödade 11 människor som arbetade på platsen
Okej, ni kommer ihåg den där oljeplattformen som exploderade utanför USA:s sydkust förra året…? Den där explosionen som kostade 11 människor livet och sedan ledde till att närmare 800 miljoner liter olja läckte ut i havet och förstörde kusten, miljön, djurlivet och folks levebröd. Transocean var en av ägarna av oljeplattformen, som för att öka vinstmarginalerna hade gjort stora neddragningar i säkerheten.

Transocean meddelar nu att de högsta cheferna ska få en rejäl bonus för "best year in safety performance in our company's history", trots att 9 av de 11 döda var deras anställda - utöver alla de andra skador som anförts ovan. För detta belönas VD:n Steve Newman med, förutom sin lön på 850.000 dollar (som höjts med 34% från föregående år) också med

  • förmåner för 622.057 dollar
  • bonus på 374.062 dollar
  • optioner för 1,9 miljoner dollar
  • aktier för 2 miljoner dollar

Det här väcker egentligen bara en enda fråga: Vad hade varit ett dåligt år?

3 kommentarer:

  1. Det är fullkomligt sinnessjukt!! Det är väl allt man kan säga... jag blir allt mer uppgiven :(

    SvaraRadera
  2. Nä, nu kickar vi ut de här värdelösa girigbukarna och startar ett rättvist samhälle som fungerar istället! :-)

    SvaraRadera