25 april 2011

Våra värderingar

George Monbiot
Jag hade för mig att jag skrivit på bloggen om den här artikeln av George Monbiot. Originaltexten är publicerad i The Guardian, men är här publicerad på hemsidan för KlimatAktion i översättning av Mikael Malmaeus.

Artikeln handlar om politiskt arbete utifrån värdegrunders roll och jag tycker att texten gör flera viktiga och tänkvärda poänger. Jag låter texten tala för sig själv genom att locka till läsning genom att citera några utvalda stycken:
Istället för att göra en rationell kostnads-nyttoanalys så väljer vi att acceptera information som bekräftar vår identitet och våra värderingar, och att bortse från information som gör motsatsen.

[...]

Vår sociala identitet är formad av värden som psykologer klassificerar som antingen yttre eller inre. Yttre värderingar handlar om status och personligt avancemang. Människor med en stark betoning på yttre värderingar är fixerade vid hur andra uppfattar dem. De månar om finansiell framgång, image och berömmelse. Inre värderingar handlar om relationer med vänner, familj och samhälle, och om att acceptera sig själv. De som har en stark betoning på inre värden är inte beroende av beröm eller belöningar av andra människor. De har övertygelser som går utanför dem själva. Få människor tillhör fullständigt den ena eller den andra kategorin. Vår sociala identitet är formad av en kombination av värden.

[...]

De som exempelvis värderar finansiell framgång högt har mindre empati, starkare manipulativa tendenser, är mer attraherade av hierarkier och ojämlikhet, starkare fördomar mot främlingar och mindre intresse för mänskliga rättigheter och miljö. De som har starkare inre självkänsla har mer empati och mer engagemang för mänskliga rättigheter, socialrättvisa och miljö. Olika värderingar ”kuvar” varandra: ju starkare yttre mål och värderingar desto svagare inre mål.

[...]

Vi är inte födda med våra värderingar. De formas av vår sociala omgivning. Genom att påverka vår uppfattning om vad som är normalt och acceptabelt styr politiken våra sinnen lika mycket som våra levnadsomständigheter. Fri och allmän sjukförsäkring tenderar exempelvis att stärka våra inre värderingar. Att utestänga fattiga från hälso- och sjukvård normaliserar ojämlikhet och förstärker yttre värderingar.

[...]

Detta värderingsskifte har förstärkts av reklam och av media. Medias upptagenhet av maktspel, listor över rika människor, mäktiga människor, inflytelserika, intelligenta och vackra människor, besattheten vid att framhäva kändisskap, mode, snabba bilar, dyra semestrar: allt detta inpräntar yttre värden i våra sinnen. Genom att skapa känslor av osäkerhet och otillräcklighet – och därmed försvaga vår inre självkänsla – undertrycker de också inre värderingar.

[...]

Många aktivister för miljö och rättvisa har också försökt nå människor genom att tala till egenintresset: genom att förklara hur exempelvis minskad fattigdom i utvecklingsländer kan utöka marknaden för brittiska produkter, eller genom att försöka få människor att köpa hybridbilar med argumentet att dessa kan imponera på vänner och öka din sociala status. Den taktiken förstärker också yttre värderingar, och minskar ytterligare möjligheterna att lyckas med framtida kampanjer. Grön konsumism har varit ett katastrofalt misstag.

Common Cause föreslår en enkel motstrategi: att vi slutar försöka dölja våra värderingar och istället försöker förklara och kämpa för dem. Progressiva aktivister, menar man, borde försöka öka förståelsen för den psykologi som inspirerar till politisk förändring, och visa hur den manipulerats. De borde också gå samman och utmana de krafter – i synnerhet reklamindustrin – som gör oss osäkra och själviska.

[...]

Men det finns en paradox här, som innebär att vi inte kan förlita oss på politiker att genomföra dessa förändringar. De som är framgångsrika politiker är, per definition, människor som prioriterar yttre värderingar. Deras ärelystnad får gå före sinnesfrid, familjeliv, vänskap – och även kärleken människor emellan.

Vi måste genomföra denna omställning själva. Människor med starka inre värderingar måste sluta skämmas för dem. Vi måste argumentera för den politik vi vill ha, inte med egennyttan som argument utan på grund av att den är empatisk och bra; och mot politik som vi tycker är självisk och dålig. Genom att hävda våra värderingar kan vi förverkliga de förändringar vi vill se.

6 kommentarer:

  1. Kändes befriande att läsa..kontentan är att vi för att bli riktigt fria måste överge den antika dogmatismen för en uppskattande filosofi som bejakar våra inre rikedomar och identiteter.Ett viktigt steg är att byta omvärdsperspektiv från att se underskott/kostnader etc och bunden rationalitet till en obunden där tillgångar och framtida vinster ses som ett positiva styrkor och tillgångar i och emellan människor i aktiva realtionsutbyten på olika plan. Det är inte informationen i sig som skall bygga rationella beslut i ett framtida demokratiskt scenario -det är utbytet i och emellan människor där informationen bara är en liten del av kommunikationsflödet. Den cartesianska världsbilden där mannen och hans värd är separerad är död-det är dags att leva ett nytt liv där politiken personifierar oss som verkliga handlande människor-inte agenter eller "sterila" subjekt med endast egen vinning
    i kikarsiktet!Argumenten måste komma från hela människan inte bara delar av hennes /hans egon eller et partis behov av pengar och makt.

    SvaraRadera
  2. Monbiot är så bra! Har gillat honom ända sedan jag läste Samtyckets tidsålder för länge sen. Han har så rätt och uttrycker sig så tydligt.
    Tack för att du gav mig glädjen att läsa citaten!

    Jag tycker också att "miljökonsumism" bara gjort skada. Nu säger alla "Vilken tur att det finns miljövänliga prylar så att jag kan fortsätta shoppa massa prylar!" Läste i en tidning om någon som sa nåt i stil med: "Miljö har i Sverige alltid varit förknippat med fotriktiga skor och kruskakli, vad vi behöver nu är miljö i högklackat." Låter som något jag klarar mig finfint utan...

    /Malin Lundquist

    SvaraRadera
  3. Har för mig att WWF i England slog fast det här med att man gjort fel genom att exempelvis säga "Köp energilampor, spara massor med pengar". Som jag förstod ska de gå mer rakt på sak så att säga :) Man ska sluta med yttre värderingar och börja med inre :)

    SvaraRadera
  4. Heh, jag vill ju inte spamma här men igår kväll satte jag mig och skrev detta.

    Har inte läst Monbiot förut men däremot det mesta av George Lakoff som först formulerade många av dessa idéer.

    Kan även tipsa om en sorts uppföljning till Common Cause- rapporten.


    -Rikard

    SvaraRadera
  5. Helt ok, Rikard. Jag ser inte din kommentar som spam alls faktiskt. Tack för länkarna!

    SvaraRadera