22 november 2012

mySafety fiffel och båg

För några dagar sedan skrev min vän Andreas Meijer på sin blogg om en reaktion på ett företag som uppvaktade henom. Konsumentmakt. I någon slags mening. Visserligen mycket av en illusion, men vi kan ju inte göra annat än så gott vi kan.

Jag vill i min tur varna för ett skumraskföretag som heter mySafety. De säljer en tjänst som de kallar för "Spärrservice" och går ut på att om du tappar bort plånbok eller nycklar, så spärras kort automatiskt och nycklar ska enligt dem ha större chans att återfås på grund av den nyckelbricka som används. När jag söker på internet så hittar jag information på olika håll om att företaget är ökänt och genomgående agerar tvivelaktigt.

Problemet är att de har inskrivet i avtalet att kunden måste säga upp sitt avtal minst en månad innan det upphör för att avregistreringen ska gälla. Mina barns andra förälder anslöt sig för flera år sedan till tjänsten trots min vaga rekommendation om att inte göra det, men har sedan inte kunnat påvisa någon egentlig nytta.

Hen ville därför inte fortsätta som abonnent när en faktura på 495 kr damp ner i brevlådan. Anledningen var att det 3-åriga abonnemanget började lida mot sitt slut och hen hörde således av sig till företagets kundtjänst per ebrev. De hänvisade till att hen borde ringa istället och när hen gjorde det, så blev hen hänvisad till att skriva till kundtjänst. I Alliansens Sverige drar Kafkas Processen som ett spöke genom landet.

Det som är riktigt fult är att fakturan kom henom tillhanda när det var mindre än en månad kvar av det gällande abonnemanget. Enligt det så kallade avtalet så innebär det således tvångsanslutning till tjänsten. Deras kundtjänst påstår att ett brev skickats ut tre månader innan abonnemangets slutpunkt, men något sådant brev har mitt ex inte sett röken av och vad mig anbelangar så är det bara tomt prat.

Jag blir en smula förbannad och har därför tagit på mig att agera ombud i fallet. Ni läsare kanske kan hjälpa mig med råd och sådant som tolkning av konsumentlagstiftningen? Det vore ju helt enkelt briljant med samverkan mot ondskefulla kapitalister (ja, det var en något ironisk formulering, men inte helt osann).

Jag kommer i vilket fall att gå vidare genom att söka upp konsumentvägledning i kommunen samt lämna in en anmälan till Konsumentverket som åtminstone i juli i år hade ett öppet ärende med fokus på mySafety:s metoder.

Här är det brev (korrigerat) jag skrev till företagets kundtjänst efter att jag tog mig an frågan:
Till den det vederbör,

N N hörde tidigare av sig till kundtjänst som hänvisade henne att ringa till er istället. Vid samtal med handläggare så hänvisades då N N att skriva till kundtjänst. Det är ett intressant förfarande med vilken tanken osökt går till Kafka.

N N är hur som helst inte intresserad av att fortsätta sitt abonnemang på mySafety. Anledningen är att hen inte känner att hen haft någon nytta av tjänsten över de här åren samt att hens ekonomi inte tillåter vidare extravaganser.

Jag är medveten om att befintligt avtal anger att abonnemanget bör sägas upp en månad i förväg. N N ska tydligen ha fått ett brev den 8 augusti som skulle uppmärksamma henom på att abonnemanget var på väg att upphöra, men något sådant brev har hen ej fått tillhanda.

Det är mycket begärt att någon efter tre år ska ha full koll på exakt vilket datum ett abonnemang upphör. När ni skickade fakturan för abonnemangsförlängningen, så fick N N den när det var mindre än en månad kvar till abonnemangstidens slut. Då skrev hen till kundtjänst, men fick som sagt svaret att hen skulle ringa istället.

I rimlighetens namn borde ni förstås ha skickat ut fakturan med bättre tidsmarginal, så att det fanns möjlighet för henom att då säga upp abonnemanget inom avtalets ramar. Som jag ser det har ni relativt uppenbart använt er av tvivelaktiga affärsmetoder samt dessutom sannolikt begått avtals- eller rentav lagbrott.

Det jag som ombud för N N vill är att vi löser den här situationen genom att ni drar tillbaka fakturan på 495 kr och påminnelseavgiften på 50 kr samt avslutar N N:s abonnemang hos er. Vill ni inte tillmötesgå detta, så kommer vi i ett första steg gå till Konsumentombudsmannen med en anmälan.

Vänligen,
Joakim Pihlstrand-Trulp
Ombud
0736 85 09 00
Edit: En vän tipsade om följande artikel som kort redogör för att ett gymkort inte fick förlängas automatiskt enligt dom från HD. Det bör rimligen ha bäring på det här fallet.

12 kommentarer:

  1. Om man är kund/har varit kund hos MySafety så ringer de konstant och drar en mardrömshistoria om hur man kan bli ruinerad och hamna i finkan ifall bovar stjäl ens personuppgifter. Jag läste lusen ur personen som ringde och sa att det inte alls blir så om man får sin personlighet kapad. Då blev personen som ringde arg och sa att de nog visste bäst om sitt jobb varpå jag sa att jag var jurist och hen som ringde är säljare. Sen bad jag dem att aldrig ringa mig mer. Hade fått nyckelbrickan på stan med en "gratis enmånads prov" och där då godkänt deras avtal tydligen. Jag har sedan dess blivit uppringd säkert 5 gånger angående "deras viktigast tjänst - personuppgiftskyddet!!". Varje gång bett dem att aldrig mer ringa. Får se när de ringer nästa gång.

    SvaraRadera
  2. Köp aldrig nåt på telefon, köp aldrig nåt av nån som stoppar dig på stan eller i en affär, köpcentrum eller dyl.

    SvaraRadera
  3. Tack för att ni delar med er av erfarenheter och åsikter. Det är värt mycket att se att andra råkar ut för sådant här, vilket förvisso inte är svårt att tänka sig, samt hur det är bäst att gå tillväga för att värja sig eller lösa problem förknippat med det.

    SvaraRadera
  4. ja blev nyligen uppringd, det är som en trasig radio som maler på i andra sidan luren trotts att man 4 gånger säger att jag är inte intresserad. slutade med att man fick lägga på för att inte spendera hela middagen i telefonen.

    SvaraRadera
  5. håller med om allt ovan

    SvaraRadera
  6. Och man skall akta sig då de upprepade gånger frågar" Är detta verkligen NN?". Svarar man då ja så kan man oroa sig för att det "ja" kan spelas in och bli till svar på något annat.De klibbar sig fast vid en...

    SvaraRadera
  7. Har i dag fått en räkning från mySafety på 69 kr på något som jag aldrig beställt,, med kundnummer, (hur kan man vara kund, när man inte har beställt något ?).. Så jag ringer till mySafety och frågar hur kan jag bli kund hos er ? Jo svar mySafety: Som kund hos Svensk Fondservice så har du fått ett erbjudande... Jag svarar: Men jag har alldrig varit kund hos Svensk Fondservice.. mySafety svarar: med då är det bara att kasta räkningen.. Kan man lita på det ?

    SvaraRadera
  8. Jag skulle inte lita på mySafety utan vara noga med att skicka ett skriftligt bestridande av räkningen till företaget. Spara också kopian.

    SvaraRadera
  9. Har råkat ut för samma sak i stort sett fick min faktura nu en vecka innan förfallodatum med förlängning på 3 år Har mailat till dom och skrivit bla att dom inte har rätt att skicka ut med så kort varsel Antar att jag får kontakta konsumentverket har inte haft nån nytta av dom, sen har dom ju ringt stup i kvarten och tjatat om att man ska lägga till en massa och har då upplyst dom att jag ej ska fortsätta då avtalet löper ut Tack för att du skrivit om det

    SvaraRadera
  10. Nu har dom börjat med att skicka ut en nyckelbricka. Fast man ej har beställt någon. Och i brevet som följde med så har man 6 mån prövotid helt gratis. Huga att dom orkar. Har varit kund tidigare var mycket svårt att avsluta. Fick finna mej att betala förr ytterligare 12 mån. Ska nu försöka avsluta denna affär igen. Fpr se hur det går. Känns rent kriminellt att bara skicka ut grejer på automatik. Som jag sedan ska behöva lägga ner min tid och energi på.

    SvaraRadera
  11. Nu har de börjat skicka ut brickor att fästa på djurhalsband. De har fått adresser från Djurid.se som ingår i kennelklubben. Och om 6 månader kommer jag nog att få en faktura på 75 kr. Jag skickade tillbaka skiten med Retur avsändaren inte beställt

    SvaraRadera
  12. Jaha, skönt att veta att man inte är ensam om eländet! Jag blev uppringd av mySafety under sommaren ang. en tilläggsförsäkring som jag vänligt men bestämt tackade nej till. Döm om min förvåning när jag dagligen under en vecka fick nya samtal om samma sak, jag blev tillslut heligt förbannad o skällde ut säljaren som tydligen tyckte detta va så roligt att han återigen ringde mej och lät sina kolleger lyssna på detta samtal ( kunde höra fnissande i bakgrunden). Slängde på luren, fick återigen ett samtal från en smörlen säljare och svarade då att jag tänkte anmäla dom för trakasserier samtalen upphörde. Nu håller jag på att samla krafter för att säga upp min försäkring..............

    SvaraRadera