6 november 2011

Åsiktsregistrering av vargvärnare

Det har varit mycket varg på bloggen den senaste tiden. Jag får upprätthålla trenden med att skriva lite om åsiktsregistrering av vargvärnare. Det står om saken på bloggen VargQuinnorna och jag sammanfattar nedan.

Facebookgruppen Nordic people against the EU-wolf-policy ulv - varg har skapats för att bland annat registrera svenska och norska vargvärnare. Att det förhåller sig på det sättet framgår av att gruppmedlemmar systematiskt lägger upp bilder med namn och kontaktuppgifter på vargvärnare och även uppmanas till det av gruppadministratörer. Bland medlemmarna i denna grupp finns anmärkningsvärt nog Svenska Jägareförbundets (SJF) riksjaktsvårdskonsulent på Öster Malma, Daniel Ligné.

Skärmdump från Facebookgruppen
Frågan är i vilket syfte som den här åsiktsregistreringen sker? Är det trakasserier à la Arne Johansson som gäller? För min del är jag säker på att jag registrerats sedan länge med tanke på att jag öppenhjärtigt och offentligt redovisar min inställning i vargfrågan. Ska försöka undersöka saken och eventuellt infiltrera gruppen.

Som avslutande ord vill jag ge en hänvisning till lagboken som jag har från Lisa Wanneby med att "åsiktsregistrering i form av anteckning om medborgare i allmänt register får enligt 2 kap 3 § regeringsformen sedan 1975 ej utan hens samtycke grundas enbart på hens politiska åskådning". Det bör förmodligen kunna föranleda någon slags juridisk anmälan.


Uppdatering:  Den här artikeln i Aftonbladet tar upp åsiktsregistreringen.

4 kommentarer:

  1. Hej, jag anmälde mig till den gruppen och bad dem att lägga upp mig på listan som vargvän. Ju fler som anmäler sig som vargvän där desto mer förstår de att de flesta vill ha kvar vargen. Som vanligt viktigt att hålla korrekt samtalston utan sarkasmer och överdrifter. Det gäller båda sidor i debatten.
    Det märkliga var att FB-sidan "låt vargen leva" plockade bort mina inlägg där jag berättade om ovanstående.
    Mvh
    Jon Jogensjö.

    SvaraRadera
  2. Hej! =)

    Du får jätte gärna infiltrera gruppen för jag vill nämligen veta om jag nämns där. Jag är visst inte heller så värst poppis, men jag får väl hoppas att jag är så ointressant att jag inte är med på denna lilla lista. Berätta gärna hur det går =)

    Hälsningar Pia

    SvaraRadera
  3. Tack för denna belysning Joakim .
    Med vänliga hälsningar...
    Walther Metzler,Ekenäs Finland.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker inte att det verkar som att de som vill utrota vargen är särskilt öppna för diskussion, men försöka duger Jon.

    Tror att andra redan infiltrerar, Pia. Jag försöker undersöka saken. Skriv till min epost, så blir det lättare för mig att kommunicera till dig om jag dyker på något.

    Varsågod, Walther. Tycker att informationen är viktigt och jag är glad att det uppskattas.

    SvaraRadera