9 juni 2011

Rainforrest Alliance

En del av Chiquitas gröna tvätteriverksamhet
Fick en fråga på Fb igår ställd av "Anna" från Norrland (en pseudonym). Frågan såg jag först idag och den gällde huruvida bilden till höger visar om det är en banan eller en giftbanan.

Jag var inte på rak arm helt säker, men den association jag direkt får för handen är greenwash. Om det stämmer, så är Rainforrest Alliance i så fall ett typiskt exempel på den vanligt förekommande korporativa strategin som går ut på att dupera kunder att tro att företaget producerar sina varor under hänsynsfulla och etiskt högstående förhållanden.

En snabb undersökning på internet visar att kraven för att få använda just det här märket är mycket låga. Farhågan kan därmed sägas vara bekräftad att det är en märkning som ska ge sken av att vara bättre än omärkta produkter. Jag exemplifierar med att citera vad Naturskyddsföreningen säger om miljömärkningar på sin hemsida under rubriken "Kvalitetsmärken":
Svenskt Sigill, Rainforest Alliance och Utz Kaphe är exempel på kvalitetsmärkningar som står för vanlig konventionell odling, men där man försöker minska användningen av kemiska bekämpningsmedel. De ställer grundläggande krav som egentligen alla varor borde leva upp till. Vissa miljökrav ställs, men man kan inte kalla dem för miljömärken (miljömärken skall ha omfattande och kontrollerbara miljökrav).
Mitt råd till Chiquita: Kom med något vettigt och seriöst istället.

Edit: Boktips "Smart Alliance" samt en utmärkt genomgång av skillnaden mellan Rainforest Alliance och Fair Trade (länktips av Magnus Renström).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar