6 juni 2011

Världsmiljödagen på Slussen - Miljömagasinet 30 år!

Igår var minsann en heldag för miljöhjältar!

Miljömagasinet fyller strax 30 år (10 juni 1981 gavs det första numret ut) och firade påpassligt nog med ett evenemang på Slussenterrassen i Stockholm igår. Jag var där. Och många med mig. Eller kanske snarare jag med många.


Jag höll i ett bokbord tillsammans med Jonas Norberg för Svensk Mat- och Miljöinformations (SMMI) räkning. Vi fick även hjälp i början av dagen av Björn Isberg och Jonas Paulsson tittade till bordet ibland under dagen. Jag höll även ett tal i egenskap av suppleant i SMMI:s styrelse. Jonas N tyckte att det var toppenbra. Dace undrade om jag improviserade mycket. Svar ja.


Tanken var att spela in talet på video och lägga upp på Youtube, men tyvärr tog batteriet slut i lagom murphiansk ordning. Det blev bara några sekundsnuttar av det ca 10 minuter långa talet. Jag får därför nöja mig med att lägga upp ett kort smakprov samt texten här på bloggen.
Birger Schlaug

Jag hade tidigare spelat in det utmärkta talet av Birger Schlaug och kommer att lägga upp det här i kommande inlägg. Naturligtvis sker det med Birgers tillåtelse.

Jag tog även chansen att fråga om folk ville ge sitt stöd till att Gröna partiet (Gp) ska få registrera partibeteckning för att kunna ställa upp i val. Det handlar alltså inte om att bli medlem eller att förbinda sig till någonting. Valmyndigheten kräver 1500 underskrifter, vilket då inbegriper samtliga nivåer i landet. 35 personer skrev på listorna igår, så nu behöver vi bara 42 till liknande namninsamlingar för att den lilla tröskeln ska bli lagd till handlingarna. Tack för ert stöd!

2 kommentarer:

  1. Lite synd att inte Gröna Partiet och du inte har Twitter-konto. Där missar ni några av anhängarna.

    SvaraRadera
  2. Om inte Gröna partiet kommer till Twitter, så får Twitter komma till Gröna partiet. ;-)

    SvaraRadera