10 juni 2011

Rösta fram årets greenwash

Jordens Vänner håller en omröstning för andra året i rad för att utröna vem eller vad som representerar årets gröna tvättansträngning. Här är således lite av min analys av Svenska Greenwashpriset 2011.

Det finns flera goda kålsupare bland kandidaterna och jag tycker att valet var riktigt svårt. Men livet handlar om att prioritera, så valde gjorde jag.

Jag börjar nerifrån och vill tillstå att jag hellre hade sett SAS, Malmö Aviation och Svenska Flygbranschen få äran till den femte nomineringen. Bland annat med anledning av det här debattinlägget på SvD Brännpunkt, min replik och deras menlösa slutreplik. Maken till ansvarslös och ihålig argumentation är svår att finna. Eller kanske inte så svår ändå, när jag tänker efter.

Den som jag anser borde ersättas är Mitsubishi och deras elbil. Visst, den orsakar stor miljöpåverkan bara av att produceras, vilket Jordens Vänner dock missat att påpeka, och el-energin måste tas någonstans ifrån. Hypotetiskt kan energiomsättningen vara 100 % förnyelsebar, men lär knappast vara det i praktiken. Åtminstone inte än på några år med den här regeringens ruttna politik för handen.

På tal om regeringen så hade jag mer än gärna röstat med hjärtat och på Maud Olofsson. Centerns syn på vad grönt är verkar ligga närmare en asfalterad motorväg än en promenadstig i skogen eller ens en betongbelagd cykelväg. Hade det stått Centerpartiet så hade nog min röst hamnat i deras hage. Eller ankdamm.

Preem är ju underbar med sin marknadsföring av "Evolution Diesel" som 100 % förnybart betsående av "tallolja - en restprodukt från skogen". Verkligheten talar ett annat språk. Sommarkvaliteten innehåller magra 22 % förnyelsebart och vinterkvaliteten endast 10 %. Skamlig marknadsföring som de förtjänar att få mycken svidande kritik för.

Vattenfall är givetvis också en het kandidat med sin satsning på kol- och kärnkraft för att ha en "mix" i energiportföljen. Kortsynta, kvasiekonomiska perspektiv...

IKEA + Mammon = Sant
Ja, alla dessa omnämnda aktörer är väl värda en känga. Jag var tvungen att välja en. Mitt val föll slutligen på IKEA. Det var av lite olika anledningar. Några som kan nämnas är pådrivande konsumtionshets, utnyttjande av utsatta människor som arbetskraft, storskalighet, ansträngningar för att etablera externa köpcentra samt som en härlig förberedelse inför effekterna av peak-oil bebyggande och asfaltering av högkvalitativ jordbruksmark. En av Sveriges kapitalistiska troféer. Ett riktigt ruttet ägg med andra ord.

Du kanske tycker som jag eller gör en annan analys? Hur som helst. Gör en insats. Rösta du med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar