10 juni 2011

Dagdumpstringspremiär

19,5 kg bananer och ett äpple
Fick imorse tips av min vän Christopher Eriksson om att några containrar i närheten igår kväll var överfulla så att de inte ens gick att stänga. Enligt utsago fanns "en del bananer, äpplen, avokado, bröd, meloner och annat gott".

Möjligt är att det lassats in lite till bananer under dagen, fast jag håller det för osannolikt. Det där om "en del" är nog därför årets underdrift.

Solen sken och dagen var varm, så jag tänkte att det nog var bäst att göra slag i saken redan innan kvällningen. Tog mig därför en promenad och kom fram strax efter lunchtid. Gjorde det kloka draget att äta lite lunch innan så att jag slapp hungerdumpstra.

På platsen finns det två lastkajer med en rad på fem containrar emellan. Vid dessa stod en lastbil utanför vardera lastplats och lastade varor. Intressant. Jag tog mig en liten lutare och funderade på att vänta lite i solen till dess att de jobbat klart och åkt iväg.

Sedan beslutade jag mig för att "jag gör ju ändå inget olagligt, hä bar å dyk" och gled in bakom en av lastbilarna. I den bortre bilen var det en som lastade varor och insynen till min verksamhet var god. Jag stressade emellertid inte utan sorterade i överflödet av mogna bananer lugnt och metodiskt. Fick med mig 19,5 kg schyssta bananer på kanske 3-5 minuter och gick därefter hem glad i hågen.

Verkar som att jag har tagit glaneringen* till nya höjder. Gick ju hur smidigt som helst att dyka också på dagen. Att våga är att vinna.

* Glanering; Nytt ord i dumpstringsvokabuläret med etymologisk härstamning från franskan. Det handlar om att enligt hävd få plocka det som blir över efter skörd, såsom potatis, säd, vindruvor, äpplen o s v. Jag lärde mig termen av min gröna vän Thomas Q Nilsson i en Fb-konversation häromdagen. Hittar dock inte ordet i SAOL.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar